Przenosząc pracę, usługi i rozrywkę do cyfrowej rzeczywistości, otaczając się inteligentnymi urządzeniami oraz generując terabajty cyfrowej treści musimy pamiętać, że tworzona informacja elektroniczna powinna być dostępna dla każdego. Oznacza to, że projektując różnego typu interfejsy, aplikacje mobilne czy serwisy sieciowe, poza kilkoma wyjątkami nie robimy tego tylko dla niektórych ludzi, czy nawet większości ludzi. Powinniśmy je tworzyć z myślą o każdym człowieku.
Nowy przedmiot – Dostępność informacji elektronicznej – umożliwi Państwu zapoznanie się z zasadami uniwersalnego projektowania cyfrowej informacji.
W trakcie tego przedmiotu:
- poznacie konstrukcję międzynarodowego standardu dostępności WCAG 2.0, zasady jego wykorzystywania oraz światowe standardy tworzenia dostępnych aplikacji mobilnych;
- dowiecie się kogo, dlaczego, w jaki sposób i w jakim zakresie dotyka wykluczenie cyfrowe;
- poznacie technologie asystujące i urządzenia wykorzystywane w codziennym życiu przez osoby z niepełnosprawnościami, co pozwoli Wam lepiej zrozumieć ich ograniczenia oraz wynikające z nich potrzeby;
- poznacie szereg narzędzi, które mogą być wykorzystane do tworzenia dostępnych treści elektronicznych (walidatory i wtyczki do automatycznego badania dostępności serwisów internetowych oraz dokumentów elektronicznych, narzędzia umożliwiające szybkie
- i wygodne tworzenie napisów dla osób słabosłyszących czy też walidatory analizujące zrozumiałość i stopień skomplikowania języka użytego do napisania wskazanego tekstu.)
- nauczycie się identyfikować i tworzyć dostępne dokumenty oraz multimedia elektroniczne.
Aktualnie ok. 25% polskiego społeczeństwa to odbiorcy, którzy w trakcie podejmowania decyzji zakupowych dotyczących oprogramowania lub sprzętów AGD/RTV mogą za czynnik decydujący o swym wyborze uznać dostępność danych produktów. W roku 2050 to może być już nawet ok. 40% obywateli naszego kraju.
Wchodząc na rynek pracy, w którym prymat wiedzie informacja elektroniczna, warto przygotować się na oczekiwania i potrzeby przyszłych klientów.