====== Mirosław Kantor ====== ==== Zaproszenie na obronę pracy doktorskiej ==== ^ **DZIEKAN i RADA WYDZIAŁU** \\ **ELEKTROTECHNIKI, AUTOMATYKI, INFORMATYKI i ELEKTRONIKI** \\ **AKADEMII GÓRNICZO-HUTNICZEJ im. ST. STASZICA W KRAKOWIE** ^ | zapraszają na \\ publiczą dyskusję nad rozprawą doktorską \\ \\ //mgra inż. Mirosława Kantora// \\ | | ** Mechanisms for Efficient Inter-domain Traffic Distribution ** | | Obrona rozprawy doktorskiej odbędzie się 29 czerwca 2011 roku o godz. 12.00 \\ w pawilonie B-1, w sali nr 4, parter, AGH-Kraków, al. Mickiewicza 30 | | **PROMOTOR:** prof. dr hab. inż. Andrzej Jajszczyk | | ** RECENZENCI:** prof. dr hab. inż. Michał Pióro | | ** ** prof. dr hab. inż. Andrzej Pach | | Z rozprawą doktorską i opiniami recenzentów można się zapoznać \\ w Czytelni Biblioteki Głównej AGH, al. Mickiewicza 30 | \\ \\ ==== Streszczenie ==== ** Mechanisms for Efficient Inter-domain Traffic Distribution ** //mgr inż. Mirosław Kantor// **Promotor:** Prof. dr hab. inż. Andrzej Jajszczyk\\ **Dyscyplina:** Telekomunikacja W rozprawie zaproponowano mechanizmy umożliwiające wyznaczenie efektywnego rozpływu ruchu międzyoperatorskiego. Badania przeprowadzono dla trzech typów mechanizmów, które biorą kolejno pod uwagę koszt, parametry jakościowe oraz parametry niezawodnościowe w procesie wyznaczania tras dla rozważanego ruchu. Zaproponowano model matematyczny postawionego problemu oraz modele matematyczne czterech typów taryf stosowanych w rozliczeniach międzyoperatorskich. W celu znalezienia rozwiązania problemu dotyczącego efektywnego wyboru tras rozpływu ruchu międzyoperatorskiego zaproponowano zatem algorytmy heurystyczne. Część algorytmów w trakcie wyznaczania rozwiązania optymalizuje koszt, niektóre zaś oprócz kosztu uwzględniają także wymagania jakościowe lub niezawodnościowe. Wśród zaproponowanych oraz przebadanych algorytmów biorących pod uwagę koszt przesłania ruchu znajdują się algorytmy stosujące podejście zachłanne, jak również algorytmy genetyczne oraz algorytmy symulowanego wyżarzania. Zaproponowane i przeanalizowane w rozprawie rozwiązanie LCR (Least Cost Routing) umożliwia optymalizację kosztów ruchu wychodzącego operatora. Zastosowanie rozwiązania LCR ułatwia operatorowi podjęcie decyzji, którymi ścieżkami będzie przesyłany ruch na określone kierunki. W konsekwencji rozwiązanie LCR prowadzi nie tylko do wyboru najtańszej drogi, ale znajduje najlepsze rozwiązanie uwzględniając zależności między ceną a jakością. Wybór taki zapewnia użytkownikowi większą elastyczność wyboru trasy. ----