====== Tomasz Rożen ====== ==== Zaproszenie na obronę pracy doktorskiej ==== ^ **DZIEKAN i RADA WYDZIAŁU** \\ **ELEKTROTECHNIKI, AUTOMATYKI, INFORMATYKI i ELEKTRONIKI** \\ **AKADEMII GÓRNICZO-HUTNICZEJ im. ST. STASZICA W KRAKOWIE** ^ | zapraszają na \\ publiczą dyskusję nad rozprawą doktorską \\ \\ //mgr inż. Tomasza Rożena// \\ | | ** Implementacje algorytmów oddziałujących cząstek \\ na architekturach masywnie równoległych ** | | Dyskusja odbędzie się 15 grudnia 2009 roku o godz. 14:00 \\ al. Mickiewicza 30, pawilon B-1, sala 4 | | **PROMOTOR:** dr hab. inż. Krzysztof Boryczko prof. AGH – Akademia Górniczo-Hutnicza | | ** RECENZENCI:** dr hab. inż. Marek Tudruj prof. PAN – Polska Akademia Nauk | | ** ** prof. dr hab. inż. Jacek Kitowski – Akademia Górniczo-Hutnicza | | Z rozprawą doktorską i opiniami recenzentów można się zapoznać \\ w Czytelni Biblioteki Głównej AGH, al. Mickiewicza 30 | \\ \\ ==== Streszczenie ==== ** Implementacje algorytmów oddziałujących cząstek na architekturach masywnie równoległych ** //mgr inż. Tomasz Rożen// \\ **Promotor:** dr hab. inż. Krzysztof Boryczko prof. AGH – Akademia Górniczo-Hutnicza\\ **Dyscyplina:** Informatyka Metody oddziałujących cząstek pozwalają realizować symulacje komputerowe dużej gamy zjawisk fizycznych. Ze względu na dużą liczbę cząstek w typowych symulacjach ich efektywna realizacja wymaga dużych nakładów obliczeniowych. Rozprawa doktorska poświęcona jest wykorzystaniu niekonwencjonalnych, masywnie równoległych architektur procesorowych, w celu przyspieszenia obliczeń. W pracy opisane są trzy architektury, które pojawiły się w ostatnim czasie: procesory graficzne (GPU), Cell B.E. oraz CUDA. W rozprawie zostały zaproponowane algorytmy obliczeń metodami cząstek, dostosowane do każdej z wymienionych architektur. W przypadku GPU oraz CUDA głównym wyzwaniem była realizacja algorytmu znajdowania sąsiadów, a dla procesora Cell podział problemu zapewniający ogólną współbieżność. Ponadto dla każdej z architektur zaproponowano dodatkowe kroki optymalizacji wykonania, wykorzystujące specyfikę danego procesora. Przykładowe symulacje, wykonane w ramach pracy doktorskiej, oparte były o modele dyssypatywnej dynamiki cząstek (DPD) oraz hydrodynamiki cząstek wygładzonych (SPH). W rozprawie zbadano wydajność i określono złożoność obliczeniową opisywanych algorytmów. Przedstawione wyniki eksperymentalne dowodzą, że możliwa jest efektywna realizacja algorytmów oddziałujących cząstek na wymienionych architekturach. ---- \\ ==== Autoreferat ==== **Pełna wersja autoreferatu** {{:2009:rozen:rozen-autoreferat.pdf}}. \\ ==== Ważniejsze publikacje dokotoranta ==== - T. Rożen, K. Boryczko, W. Alda: //A GPU-based method for approximate real-time fluid flow simulation//, Machine Graphics and Vision, Vol. 17 (3), pp. 267--278, 2008. - T. Rożen, K. Boryczko, W. Alda: //GPU bucket sort algorithm with applications to nearest-neighbour search//, Journal of WSCG, Vol. 16 (1-3), pp. 161--167, 2008. - T. Rożen, K. Boryczko, W. Alda, J. Kitowski: //Particle simulations of two-phase flows on Cell Broadband Engine.// Proceedings of International Symposium on Parallel and Distributed Computing, pp. 439--443, Kraków, 2008. ----