\\ \\ ==== Zaproszenie na obronę pracy doktorskiej ==== \\ ^ DZIEKAN i RADA WYDZIAŁU ELEKTROTECHNIKI, AUTOMATYKI, INFORMATYKI i INŻYNIERII BIOMEDYCZNEJ AKADEMII GÓRNICZO-HUTNICZEJ im. ST. STASZICA W KRAKOWIE ^^ | zapraszają na \\ publiczną dyskusję nad rozprawą doktorską \\ \\ //mgra inż. Zbigniewa Marszałka// || | **ANALIZA WŁAŚCIWOŚCI METROLOGICZNYCH UKŁADÓW DO DETEKCJI OSI POJAZDÓW Z WYKORZYSTANIEM CZUJNIKÓW INDUKCYJNYCH PĘTLOWYCH ** || ^ Termin:| 31 stycznia 2014 roku o godz. 12:30 | ^ Miejsce:| pawilon B-1, sala 4 \\ Al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków | ^ PROMOTOR:| dr hab. inż. Ryszard Sroka, prof. nadzw. AGH – Akademia Górniczo-Hutnicza | ^ RECENZENCI:| prof. dr hab. inż. Remigiusz J. Rak – Politechnika Warszawska | ^ ::: | prof. dr hab. inż. Janusz Gajda – Akademia Górniczo-Hutnicza | | Z rozprawą doktorską i opiniami recenzentów można się zapoznać \\ w Czytelni Biblioteki Głównej AGH, al. Mickiewicza 30 || \\ \\ ==== Streszczenie ==== **Analiza właściwości metrologicznych układów do detekcji osi pojazdów z wykorzystaniem czujników indukcyjnych pętlowych** \\ \\ //mgr inż. Zbigniew Marszałek// \\ \\ **Promotor:** dr hab. inż. Ryszard Sroka, prof. nadzw. AGH \\ **Dyscyplina:** Elektrotechnika \\ \\ \\ W rozprawie przedstawiono wyniki badań autora nad zastosowaniem czujników indukcyjnych pętlowych do detekcji osi pojazdów samochodowych. Czujniki indukcyjne pętlowe są tańsze i trwalsze, niż inne czujniki stosowane do detekcji osi pojazdów. Istotne jest również to, że jako jedyne umożliwiają detekcję osi podniesionych. Można wyróżnić trzy obszary, w których detektor osi pojazdów, zbudowany w oparciu o czujnik indukcyjny pętlowy, może mieć zastosowanie. Są to zagadnienia związane z pomiarem prędkości, odległości pomiędzy osiami i z klasyfikacją pojazdów ze względu na liczbę i ułożenie osi w pojeździe. Problem jest istotny, gdyż jakość detekcji osi w systemie niskiego poziomu, tj. w systemie pomiaru parametrów pojedynczego pojazdu, warunkuje jakość wyników ich dalszego przetwarzania na wyższej warstwie inteligentnych systemów transportowych (ITS), bardzo dynamicznie rozwijających się obecnie w Polsce. \\ Celem pracy jest określenie możliwości detekcyjnych czujników indukcyjnych pętlowych pod kątem wykrywania osi pojazdów samochodowych będących w ruchu oraz wyznaczenie skuteczności tej detekcji i porównanie ze skutecznością czujników nacisku. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły autorowi na postawienie następującej tezy pracy: \\ \\ //Analiza sygnałów, reprezentujących rozdzielone składowe impedancji, odpowiednio zaprojektowanego czujnika indukcyjnego pętlowego, umożliwia wykrywanie i zliczanie osi pojazdów przejeżdżających przez pole działania czujnika ze skutecznością pozwalającą zastępować aktualnie stosowane, mniej trwałe czujniki osi pojazdów.// \\ //Przeprowadzona w pracy analiza właściwości metrologicznych czujników indukcyjnych pętlowych oraz układów kondycjonowania umożliwi prawidłowy dobór parametrów czujnika, układu kondycjonowania oraz algorytmów przetwarzania sygnałów z punktu widzenia maksymalizacji skuteczności detekcji osi pojazdów jak również detekcji osi podniesionych, niewykrywanych przez detektory mechaniczne.// \\ \\ Autor poświęcił dużo uwagi czujnikom indukcyjnym pętlowym, układom kondycjonowania różnej budowy oraz zaproponował nową metodę pomiaru parametrów impedancji, która zastosowana w układzie kondycjonowania sygnału czujnika indukcyjnego pętlowego, pozwala otrzymywać profile R i X, służące do detekcji osi pojazdów. Autor przedstawił wyniki swoich prac z algorytmami detekcji osi pojazdów przy użyciu profili R i X, uzyskanych z wąskiego czujnika indukcyjnego pętlowego i określił skuteczność detekcji osi w poszczególnych klasach pojazdów. W zależności od klasy, do której należy pojazd, (osobowy, ciężarowy), zależy waga, z jaką wykorzystywana jest informacja zawarta w profilu R, dotychczas w ogóle niestosowanym. Algorytm testowano na profilach 4000 pojazdów samochodowych. Zaproponowany algorytm osiągnął wysoką skuteczność detekcji osi, która w zależności od klasy pojazdu wynosi od 98,8 do 100%. Natomiast w przypadku pojazdów jadących z podniesioną osią - 71,8%. Należy podkreślić, że inne detektory w ogóle nie umożliwiają detekcji osi podniesionych. \\ \\ W kontekście uzyskanych rezultatów, wydaje się, że postawione cele, zarówno poznawcze, jak i aplikacyjne, zostały osiągnięte, a słuszność tezy została wykazana. \\ \\ ==== Tekst doktoratu ==== **Pełna wersja doktoratu:** [[ http://home.agh.edu.pl/~antic/Zbigniew_Marszalek_23_09_2013.pdf | PDF]] \\ \\ ==== Ważniejsze publikacje autora rozprawy ==== - Marszałek Z.: //Sposób pomiaru składowych impedancji czujnika indukcyjnego i układ pomiarowy składowych impedancji czujnika indukcyjnego//. Nr zgłoszenia P-391 744 A1, Biuletyn Urzędu Patentowego; ISSN 0137-8015 — 2012 nr 2 s. 35. - Marszałek Z., Sroka R., Stencel M.: //A new method of inductive sensor impedance measurement applied to the identification of vehicle parameters//. Metrology and Measurement Systems, 2011, vol. 18, No. 1, s. 69 – 76. - Burnos P., Gajda J., Marszałek Z., Piwowar P., Sroka R., Stencel M., Żegleń T.: //Road traffic parameters measuring system with variable structure//. Metrology and Measurement Systems, 2011 vol. 18 no. 4 s. 659 – 666. - Marszałek Z., Sroka R.: //Metoda pomiaru składowych impedancji czujnika indukcyjnego//. Materiały V Kongresu Metrologii 2010, Łódź, s. 130 – 131. - Marszałek Z.: //Detekcja osi pojazdów przy użyciu czujników indukcyjnych pętlowych//. VI Kongres Metrologii pod hasłem Metrologia królową badań stosowanych: Kielce–Sandomierz 19–22 czerwca, 2013, s. 163 – 170. - Marszałek Z.: //Model polowy czujnika indukcyjnego pętlowego//. Materiały XVIII Sympozjum Modelowanie i Symulacja Systemów Pomiarowych, 2011, Krynica, s. 19 – 26. - Marszałek Z.: //Detekcja osi pojazdów z użyciem pętli indukcyjnej//. Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, Aktualne Problemy w Metrologii, 2013 nr 34, s. 43 – 47. - Marszałek Z.: //Interfejs użytkownika w systemach wbudowanych//. Pomiary, Automatyka, Kontrola, PAK vol. 55, nr 12/2009, s. 997 – 1000. - Marszałek Z., Sroka R.: //Wirtualny przyrząd do pomiaru profili bocznych pojazdów z wykorzystaniem czujnika laserowego//. Pomiary, Automatyka, Kontrola, PAK vol. 56, nr 9/2010, s. 1035 - 1038. - Marszałek Z., Mielczarek M.: //Model systemu oraz otwarte technologie internetowe w zdalnym systemie do automatycznej rejestracji profili magnetycznych pojazdów//. Materiały XVIII Sympozjum Modelowanie i Symulacja Systemów Pomiarowych, 2011, Krynica, s. 175 – 180.